9/09/2014

Mijn vakken @ Emory University


Helaas ben ik hier niet alleen om rond te reizen en dingen te ontdekken, maar ook een beetje om te studeren;) Er zijn veel mensen die vragen wat ik nu precies doe hier, niet alleen mensen vanuit Nederland maar iedereen hier vraagt ook welke ' major' ik hier doe..
Hierbij dus een lijstje met de vakken die ik volg zodat jullie weten wat ik hier ongeveer doe!


Major
Dit betekent dus ongeveer welke studierichting je volgt. Nu moet ik eerlijk antwoorden dat ik hier random vakken heb uitgekozen dus dat ik niet echt een major heb. Ik houd het dus meestal op filmstudies aangezien ik dat in Amsterdam doe..

History 308 - Revolutionairy France, 1750 - 1799
Tot nu toe vind ik dit vak echt geweldig! Komt allereerst vanwege het onderwerp, maar daarnaast ook vanwege de docente.
Uiteraard spreekt het onderwerp voor zich lijkt mij, maar de docente pakt het heerlijk op haar eigen manier aan. Zo is er tijdens het college een moment waarop ze ons vraagt allemaal op te gaan staan (anders valt het lichaam in slaap van de zithouding) en dan speelt ze een YouTube-video af van een Frans populair nummer. Daarnaast dacht ik tijdens het eerste college dat ze gek was, maar toen ik mij na de les even ging voorstellen (en alvast mijn excuses wilde aanbieden als ik een zelfgeschreven tekst moest inleveren), bleek ze net als ik een enorme tv-show fan te zijn! Geniaal, heb vervolgens na elke les zeker nog een half uur met haar nagepraat en ze is zo leuk!
Daarnaast wijst ze elke keer tijdens het college naar me als ze iets over Nederland zegt (William of Orange, duurde even bij mij tot het doordrong wie dat was.. Haha, die Engelse namen.). Maar goed, ik kan haar dus nu echt heel erg waarderen en daarnaast ligt het onderwerp van de lessen mij ook erg..

History 310 - Europe in the Era of Total War 1900 - 1945
Afgelopen week hoorde ik dat het hier eigenlijk niet zozeer om de wereldoorlogen zou gaan maar meer om de periodes in de aanloop van deze oorlogen. Voor mij persoonlijk was dat wel een domper want wilde graag wat meer weten over het Amerikaanse perspectief op deze oorlogen. Maar desalniettemin is het een interessant vak.
Helaas bevat dit vak wel veel leesstof, zo moet ik twee keer per maand een heel boek gelezen hebben wat niet mee valt. Gelukkig was het eerste boek dat ik moest lezen (Leopold's Ghost) een goed te lezen boek, ook al heb ik hem niet helemaal uitgekregen.
Daarnaast is de docente ook een typische vrouw. Op de een of andere manier komt ze heel neerbuigend over (zo noemde ze haar onderwijsassistente waar iedereen bij was, studenten en de assistente zelf, vervangbaar). Ik ben er dus nog niet over uit wat ik nu van haar moet vinden.. Komt wel.

Sociology 311 - Politcal Sociology
Dit vak behandelt zoals het zegt de politieke sociologie. Het gaat hier dan vooral om de uitwerking van macht en machtsstructuren. Op zich heel interessant, alleen staat de docent mij nog niet zo aan. Ik heb wel gehoord dat zoiets vaker het geval is en dat ik het dus even tijd moet geven. 
Op zich is het niveau van het vak niet heel hoog, komt vooral omdat het in mindere mate theorie is en in meerdere mate praktische voorbeelden. Maar tegelijkertijd maakt dat het juist lastig omdat het hier om voornamelijk Amerikaanse voorbeelden gaat en eerlijk is eerlijk, ik ben (nog) niet zo heel bekend met de Amerikaanse wetgeving. 

Film 403 - The Biz
Dit is het vak dat ik het laatste heb toegevoegd aan mijn vakkenpakket. Ik volgde namelijk eerst een filosofie-vak, alleen beviel dat niet zo goed. Deze heb ik dus daarvoor in de plaats. Er waren wel wat ingangseisen maar vanwege mijn opleiding in Amsterdam was dat geen probleem.
In dit vak wordt the business behandelt, en dan vooral de entertainment-business. Ik moet zeggen dat ik nu drie colleges heb gehad en dat het perspectief dat er behandelt wordt helemaal nieuw voor mij is. Natuurlijk ken ik de film/entertainment geschiedenis redelijk, maar de manier waarop de docent ernaar kijkt is totaal nieuw. Waar ik dus eerst dacht dat het redelijk in de herhaling zou vallen (voor mij), blijkt dit dus helemaal niet het geval te zijn!
Daarnaast bevat het vak nog een aantal andere voordelen: geen tekstboeken/artikelen (dus nauwelijks huiswerk) en wekelijkse viewingen! Kan ik toch nog films kijken :) 

No comments:

Post a Comment